Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Docenten leren reflecteren : systematische reflectie in de opleiding en begeleiding van leraren
Authors: --- ---
Year: 2009 Publisher: Barneveld Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Opleiden voor passend onderwijs : advies m.b.t. het programma en niveau van opleiden voor Passend Onderwijs in de bachelorfase van PABO en Lerarenopleiding VO
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044124767 9044124765 Year: 2009 Volume: 7 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verslag van een onderzoek naar het hoger beroepsonderwijs voor leerkrachten die zich gaan bezighouden met 'Passend Onderwijs', met adviezen ter verbetering van die beroepsopleiding..


Book
De leerwerkplaats handelsgericht werken om competent te blijven : 'Een balans in diagnostiek en begeleiding'
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044124750 9044124757 Year: 2009 Volume: 9 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verslag van drie projecten voor hogere beroepsopleidingen van docenten voor het basis- en voortgezet onderwijs.


Book
De lerarenopleidingen : van opleidingsconcept naar opleidingspraktijk : een selectie uit de bijdragen aan het Veloncongres 1996
Authors: ---
ISBN: 9053506411 Year: 1997 Publisher: Leuven Garant


Book
Op weg naar competentiegericht opleiden : een onderzoek naar innovatiediffusie bij de Fontys Lerarenopleiding Tilburg
Authors: ---
ISBN: 9044117106 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het omvormen van een op kennisoverdracht georiënteerde lerarenopleiding naar een competentiegerichte lerarenopleiding is een complexe vernieuwingsoperatie. Op vele niveaus moeten er vernieuwingen worden gerealiseerd: er moet een nieuw curriculum worden geïntroduceerd en docenten moeten thuis raken in de uitgangspunten en de uitwerking van een dergelijk curriculum. Ook studenten moeten wennen aan het feit dat deelnemen aan een competentiegerichte opleiding vraagt om andere activiteiten en attitudes. Kenmerkend bij dit laatste is het `leren op de werkplek'. De scholen worden daarmee nauw betrokken bij de opleiding van aanstaande leraren. Kennis, vaardigheden en houdingen worden - zo blijkt immers uit de jongste leerpsychologische inzichten - door de lerende actief geconstrueerd. Het nut van het nastreven van gedetailleerde eindtermen komt daarmee op losse schroeven staan. Het uitgangspunt komt steeds meer te liggen bij de competenties waarover de studenten al beschikken. Op basis daarvan kunnen variabele leerwegen worden vastgesteld. De persoonlijke bekwaamheid van de 'nieuwe leraar' krijgt daarmee maximale ruimte.


Book
Diversiteit op de pabo : sekseverschillen in motivatie, curriculumperceptie en studieresultaten
Authors: ---
ISBN: 9789044121926 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mannelijke studenten zijn al jaren een minderheidsgroep op de pedagogische academie basisonderwijs (pabo) en een relatief groot deel van hen verlaat de opleiding ongediplomeerd. Een gevolg hiervan is dat er steeds minder mannelijke leerkrachten in het primair onderwijs werken en dat vrouwen getalsmatig domineren. Deze verschuiving, meestal aangeduid als de feminisering van het (primair) onderwijs, lijkt zich in de hele westerse wereld te voltrekken. Waarom mannelijke studenten minder of later dan vrouwelijke studenten de eindstreep op de pabo halen is nog nauwelijks onderzocht. Dit boek start met de vraag of er op de pabo zelf processen plaatsvinden die er aan bijdragen dat de studieresultaten van mannelijke studenten slechter zijn dan die van vrouwelijke studenten. De feminisering van het primair onderwijs heeft naast wetenschappelijke ook politieke en maatschappelijke belangstelling en wordt in de samenleving doorgaans als een ongewenste ontwikkeling gezien.


Book
Perspectieven op samen leraren opleiden
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044125252 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het opleiden van leraren is al geruime tijd niet meer een exclusieve aangelegenheid voor universiteiten en hogescholen. Instituten voor lerarenopleidingen en opleidingsscholen zijn in de afgelopen jaren intensief gaan samenwerken in de leerroutes van nieuwe leraren. Scholen zijn daarbij in het afgelopen decennium steeds meer een eigen rol gaan vervullen. Onderdeel van deze veranderingen is ook dat schoolopleiders zijn toegetreden tot de beroepsgroep lerarenopleiders. Het lidmaatschap van de VELON - Vereniging Lerarenopleiders Nederland - en registratie in het beroepsregister bij de Stichting Register Lerarenopleiders staan voor hen open. Dit boek brengt de kennis en de huidige stand van zaken met betrekking tot het samen opleiden van leraren door instituten voor de lerarenopleidingen (hbo-instellingen en universiteiten) en scholen in beeld. De nadruk ligt op de opleidingsscholen en de schoolopleiders. Het opleiden van leraren is al geruime tijd niet meer een exclusieve aangelegenheid voor universiteiten en hogescholen. Instituten voor lerarenopleidingen en opleidingsscholen zijn in de afgelopen jaren intensief gaan samenwerken in de leerroutes van nieuwe leraren. Scholen zijn daarbij in het afgelopen decennium steeds meer een eigen rol gaan vervullen. Onderdeel van deze veranderingen is ook dat schoolopleiders zijn toegetreden tot de beroepsgroep lerarenopleiders. Het lidmaatschap van de VELON ' Vereniging Lerarenopleiders Nederland ' en registratie in het beroepsregister bij de Stichting Register Lerarenopleiders staan voor hen open. Dit boek brengt de kennis en de huidige stand van zaken met betrekking tot het samen opleiden van leraren door instituten voor de lerarenopleidingen (hbo-instellingen en universiteiten) en scholen in beeld. De nadruk ligt op de opleidingsscholen en de schoolopleiders. (Bron: covertekst)


Book
Vernieuwing van leraarschap en lerarenopleiding
Authors: ---
ISBN: 9053504958 Year: 1996 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten worden momenteel op vele facetten van hun taak aangesproken. De concrete taakuitoefening van de docenten en de voorbereiding daarop in de lerarenopleiding en nascholing vormen de centrale invalshoeken van dit bboek. Het wil aanzetten tot nadenken over gewenste vernieuwingen in de lerarenopleidng, vanuit de veranderde taak van de leerkracht (Bron: boekcover)

Listing 1 - 8 of 8
Sort by